środa, 27 marca 2013

Ogród zimą - czas na refleksje

Użyźnianie gleby

Obecnie mój ogród, a właściwie plac wokół domu, pokryty jest sporą warstwą śniegu. Choć nie mogę doczekać się wiosny i pierwszych prac w ogrodzie, staram się w aktualnej pogodzie dostrzec coś pozytywnego. Tak się zastanawiając doszedłem do wniosku, że zima to najlepszy czas na
planowanie ogrodu.
Widzę przestrzeń w całej okazałości
, niczym nie zaburzoną i puszczam wodze wyobraźni. Przypomniałem sobie, że po budowie wcale tak dobrze nie wyglądała. Zająłem się tak bardzo planowaniem ogrodu, że zapomniałem opowiedzieć wam jak poprawiałem strukturę ziemi w ogrodzie po budowie. Spróbuję odświeżyć pamięć i jak najdokładniej przedstawić kolejność działań

Ogród - co zrobiłem i co jeszcze mam do zrobienia


Usunąłem pozostałości po budowie, a wierzcie, było co usuwać. Wszędzie śmieci, suche resztki roślin i chwasty, które jak się okazało nie wystarczyło ściąć, bo na ich miejscu, jak na złość, wyrosły nowe. Postanowiłem skorzystać z rady doświadczonych ogrodników i zaorać działkę. Gdybym miał mały ogród mógłbym go przekopać niewielką glebogryzarką lub ręcznie usunąć chwasty, ale dość spora przestrzeń zmusiła mnie do użycia ciągnika (i tak pozbyłem się rozłogów chwastów). Prace wykonywałem jesienią. Po zaoraniu ubitego podłoża pozostawiłem go w ostrej skibie. Bazując na radach doświadczonych ludzi pozostawiłem nierozgrabione duże bryły w ogrodzie. Dowiedziałem się, że taki zabieg poprawi strukturę gleby, zimą będzie zamarzać, grudy rozpadną się i ziemia stanie się bardziej pulchna i lepiej napowietrzona. Teraz pozostaje mi czekać na wiosnę, wówczas będę mógł rozgrabić ziemię i wydobyć z niej chwasty. Mam nadzieję, że niebawem nadejdzie, jestem gotowy na zmiany...









5 komentarzy:

  1. no i nadeszła...:) słońce za oknem skusiło i mnie i zabieram się za prace w moim ogródeczku :) przebiśniegi miałam piękne tego roku!
    Szkoda, że nie porobiłam zdjęć, mogłabym się Wam teraz pochwalić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A'propos planowania...proszę o podpowiedź! Moi drodzy, czy ktoś z Was ma w ogrodzie folię? Założyliśmy ją z mężem niedawno, i właściwie wszystko gotowe pod sianie...tylko zastanawiamy się, czy to juz czas? Czy można już zasiać jakieś warzywa? a jeśli tak to co...na pomidory i ogórki to chyba jeszcze za wcześnie ...?

    Proszę o rady!

    OdpowiedzUsuń
  3. Pani Sylwio jak zawsze staram się pomóc, więc popytałem kogo trzeba i spieszę z odpowiedzią, mam nadzieję satysfakcjonującą :) Gdy nie ma przymrozków, a najlepiej jeśli temperatura powietrza nie spada poniżej 10 stopni pod osłonami można wysiewać gatunki o małych wymaganiach cieplnych i krótkim okresie wegetacji, a więc rzodkiewkę, szpinak, sałatę, wczesne odmiany kapusty, kalarepy, cebulkę i szczypior.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zioła posiane (majeranek, bazylia), rzodkiewka zasiana, papryka napikowana. Nie mogę sie doczekać na efekty! :)
    Pozdrawiam wszystkich posiadaczy folii w swoich ogródkach.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pewno zimą w ogrodzie mamy o wiele mniej prac i ja jestem zdania, że ważną sprawą jest to aby zawsze mieć fajne meble ogrodowe. Ja swoje kupowałam w https://ogrodolandia.pl/meble-ogrodowe i przede wszystkim wypoczywa mi się na nich doskonale.

    OdpowiedzUsuń