wtorek, 12 marca 2013

Ogrodu nigdy za wiele

 
Sposoby na powiększenie ogrodu

Mój ogród nie należy do najmniejszych, nie jest też ogromny. Wychodzę z założenia, że ogrodu nigdy za wiele, dlatego zamierzam nieco zreformować mój plan. Zapoznałem się z wieloma sposobami na optyczne powiększenie ogrodu
i postanowiłem przedstawić te,
które najbardziej przypadły mi do gustu.
Mam nadzieje, że przydadzą się wszystkim osobom planującym założenie ogrodu.

Iluzja w ogrodzie


Zostałem już projektantem swojego ogrodu, teraz mam ambicje zostania magikiem. Za pomocą sztuczek sprawię, że przestrzeń wokół domu nabierze większych rozmiarów. Nie chcę czuć się w ogrodzie jak w zamkniętym pudełku, dlatego poważnie potraktowałem wszystkie rady ekspertów i zanotowałem kilka dla mnie najważniejszych.
  • Unikaj ścieżek biegnących wzdłuż ogrodzenia po linii prostej. Na projekt nanieś dróżki poprowadzone linią falistą, po łuku lub po okręgu.
  • Kieruj się zasadą „od ogółu do szczegółu”, szkicując ścieżki pamiętaj, że mają prowadzić do celu – punktu widokowego lub ciekawego miejsca w ogrodzie.ogrodzie
  • Ukryj granice ogrodu zasłaniając ogrodzenie roślinami. Wystrzegaj się wysokich drzew, gdyż odniesiesz efekt odwrotny. Wybierz grupę krzewów lub pnącza (zdecydowanie skłaniam się ku krzewom, pnącza na ogrodzeniu do mnie nie przemawiają).
  • Uzyskasz wrażenie oddalenia granic także sadząc bezpośrednio przy tarasie rośliny z większymi liśćmi, a w miarę oddalenia się od domu z coraz mniejszymi. Barwa roślin odgrywa równie ważną rolę: intensywna zieleń i żółć powoduje, że liście wydają się większe, więc powinny znaleźć się przy budynku. Unikaj barw fioletowych, brązowych, niebieskich i szarych w pobliżu domu, sprawdzą się natomiast blisko granic.
  • Dodatkową przestrzeń możesz uzyskać tworząc ścieżki wraz z grupą roślin, które znikają z oczu. Nie widząc końca ścieżki, mamy wrażenie, że biegnie przynajmniej kilkanaście metrów, nawet jeśli jej kres jest pół metra dalej.
  • Staraj się, by dom i ogród tworzył spójną całość. Dobieraj elementy tworzące wystrój ogrodu, np. meble ogrodowe tak, by były zbliżone do tych, wyposażających wnętrze domu. Możesz wykorzystać te same lub podobne materiały, kolory, kształty.
  • Ostatnia rada odnosi do późniejszego etapu, kiedy ogród będzie się rozrastał. Postanowiłem ją zanotować, gdyż wydaje mi się bardzo istotna. Dbaj o ogród, by nie był zarośnięty, przystrzygaj przerośnięte drzewa i krzewy, tylko wtedy promienie słoneczne oświetlą przestrzeń wokół domu, nadając jej większych rozmiarów.

Co z ogrodami o nieregularnych kształtach


Staram się, by moje wpisy były użyteczne dla każdego, kto zagląda na mój blog, dlatego nie ograniczam się do przedstawiania informacji korzystnych wyłącznie dla mnie, ale i takich, które rozwieją także wasze wątpliwości. Są ogrody różnych kształtów: długie, wąskie, krótkie, szerokie, które można skrócić, poszerzyć, wydłużyć lub zwęzić, za pomocą kilku prostych trików.


Ogród długi – skracamy, krótki -wydłużamy


  • Ustaw na końcu ogrodu rzucający się w oczy ciemny przedmiot, który skróci ogród. Ustawiając jasny przedmiot wydłużysz działkę. Podobnie duży element skróci ogród, mały wydłuży.
  • Posadź mniejsze rośliny z przodu, a większe z tyłu ogrodu – to skróci ogród. Jeśli postąpisz odwrotnie: duże rośliny posadzisz z przodu, a mniejsze z tyłu – wydłużysz przestrzeń.

Poszerzamy i zwężamy ogród

  • Obniż ogrodzenie lub zasłoń je za pomocą roślin.
  • Wykorzystaj tafle lustrzane. Umieść je najlepiej na ścianie domu lub murze ogrodzenia (we wnęce). Możesz także umieścić zwierciadła nad zbiornikiem wodnym o regularnym kształcie, dzięki temu uzyskasz efekt powiększonej dwukrotnie sadzawki.
  • Zastosuj w ogrodzie „ślepe” ścieżki (opisywałem je powyżej) oraz furtki. Ścieżki, które giną nam z oczu, czy furtki powiększają ogród. Mamy wrażenie, że coś się za nimi kryje i jeśli podążymy tajemniczą ścieżką odkryjemy dalszą część ogrodu.
  • W ciemnych zakątkach ogrodu posadź rośliny o jasnych kwiatach rozświetlające przestrzeń.

Jeśli pominąłem coś istotnego lub ktoś z was ma bogatszą wiedzę na ten temat, zapraszam do komentarzy, chętnie poznam inne tajniki powiększenia ogrodu.
Furtki w ogrodzie

Ścieżki ogrodowe

Tafle lustrzane

Tafle lustrzane w ogrodzie
aŚcieżka w ogrodzie

7 komentarzy:

  1. Witam serdecznie autora tego blogu:)
    Bardzo ciekawą rzecz tu u Pana znalazłam. Otóż spodobał mi się bardzo pomysł tafli lustrzanych w ogrodzie. Odpowiednio ustawione sprawiają wrażenie jeszcze większej ilości zieleni w ogrodzie, a na tym mi zależy najbardziej.
    Na zdjęciu nr 4 wspaniale się prezentuje...ukradnę pomysł :)
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Podoba mi się pomysł z tymi chodniczkami krętymi, a nie wzdłuż ogrodzenia. To rozwiązywałoby moją obawę, że po większym deszczu będę musiała chodzić po błocie, by pielęgnować swoje sadzonki. A tak, twardym chodnikiem dojdę praktycznie do końca, do samej rośliny.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam Pani Sylwio, cieszę się, że kolejna osoba dołączyła do grupy komentatorów. Niezwykle mi miło, że mogłem pomóc. Też uważam, że tafle lustrzane to świetny pomysł na powiększenie ogrodu, dziwię się jednak, że tak mało osób z niego korzysta. Tak przynajmniej jest w mojej okolicy, jak dotąd nie zauważyłem, by ktoś miał coś takiego w ogrodzie, a jak jest w Pani stronach? Kiedy już Pani wprowadzi do ogrodu pomysł z taflą, proszę podzielić się zdjęciem, chętnie opublikuje go na swoim blogu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Faktycznie kręte chodniczki mogą być bardzo praktyczne w ogrodzie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. A co powiedzielibyście na oczko wodne w ogrodzie? Myślę, że mogłoby to optycznie zwiększać powierzchnię ogrodu poprzez odbijające się w lustrze wody rośliny i kwiaty.
    Czy dużo przy tym pracy? Czy takie oczko wodne to dobry pomysł?

    OdpowiedzUsuń
  6. Wiele czytałem na temat sposobów powiększenia ogrodu, więc myślę, że mogę pomóc w tej kwestii. Oczko wodne działa podobnie jak stopniowy układ roślinności, zwiększa głębię przestrzeni, oszukując nasz zmysł wzroku. Myślę, że oczko wodne wymaga dość dużego nakładu pracy, jednak nie jestem pewien. Gdy będę miał za sobą ten etap (jeśli nie zdecyduje inaczej)to z pewnością napisze o tym więcej.



    OdpowiedzUsuń
  7. To jest prawda, że ogród jest bardzo ważnym miejscem i jeśli chodzi o mnie to ja również często tam spędzam czas. Od razu chcę każdemu polecić świetne meble ogrodowe https://ogrodolandia.pl/ gdyż wiem jak one są ważne.

    OdpowiedzUsuń