poniedziałek, 27 maja 2013

Jak pielęgnować nowo założony trawnik

Trawnik
Pierwsze koszenie nowo posadzonej trawy
Doczekałem się, skosiłem zasadzoną przez siebie trawę. Z niecierpliwością czekałem na moment, w którym uzyska 10 cm i stało się. Skróciłem trawkę do 5 cm, jak nakazują specjaliści
w dziedzinie pielęgnacji ogrodu. Teraz czeka mnie wyzwanie, muszę śledzić wzrost trawy, by zanadto nie urosła przed kolejnym koszeniem. Nie powinna przekraczać 10-12 cm wysokości. Koszenie wysokie zalecane jest przy pierwszym koszeniu nowo założonych trawników. Zbyt wysokie jednak może doprowadzić do wypierania traw szlachetnych przez gatunki pospolite i chwasty. Zbyt niskie koszenie również nie jest wskazane, powoduje osłabienie wzrostu trawy, pojawienie się chorób grzybowych oraz mchu.

Ogród – zjadacz czasu

Mam nadzieję, że inne prace w ogrodzie nie uśpią mojej czujności. Mówi się często, że internet to złodziej czasu, ale kiedy nadeszła wiosna przekonałem się, że większym zjadaczem czasu jest ogród, można spędzić w nim cały dzień. By jakoś ogarnąć temat pielęgnacji ogrodu i przygotować się do wdrożenia wszystkich nakazów, wypunktowałem sobie wszystkie obowiązkowe czynności.
  • Pierwsze i drugie koszenie wykonujemy na wysokości 5 cm, dopiero kolejne możemy wykonać niżej
  • Trzymaj się zasad, używaj kosiarki z ostrym nożem. Tępe ostrze wyrywa źdźbła, zamiast je usuwać
  • Koś trawnik kiedy jest suchy, nigdy po deszczu.
  • W okresie letnim nie koś trawnika w ciągu dnia. Najlepszą porą jest poranek i wieczór.
  • Konieczne jest  nawożenie trawnika. Zasilanie najlepiej przeprowadzić jesienią. Nawóz należy rozprowadzić cienką warstwą po powierzchni trawnika (maksymalnie 2-4 kg na m²). Szczególnie polecany jest nawóz organiczny w postaci starego kompostu, kurzego obornika rozpuszczonego w wodzie
  • Nawadnianie trawnika powinno polegać na jego podlewaniu, w zależności od potrzeb. Gleba po podlaniu powinna mieć wilgotną głębokość 10-15 cm. W przypadku nowo założonego trawnika wystarczy użyć delikatnego strumienia wody
  • Raz do roku, najlepiej wiosną, przeprowadź wałowanie. Pamiętaj, by zabieg wykonywać w momencie, gdy ziemia obeschnie. Ciężar wału powinien wynosić 100–150 kg
  • Ważne jest też napowietrzanie – wykonane po wałowaniu, raz w roku, w okresie wiosennym. Zabieg ten polega na wbijaniu wideł w glebę. Można też użyć drewnianych nakładek na buty, posiadających wystające kolce. W ten sposób doprowadzamy powietrze do gleby
  • Likwidacja kretowisk, odchwaszczanie – chwasty w pierwszym okresie należy usunąć ręcznie, po 6 miesiącach od założenia trawnika można użyć środki chwastobójcze

9 komentarzy:

  1. Wszystko ładnie i cacy:) Panie Woźniak ale jak mam odmierzyć 5cm na kosiarce i obniżyć nóż i co zrobić jak mój ogród nie jest idealnie płaski jak boisko na narodowym.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Ma pan do wyboru, albo koszenie na oko, albo obniżenie noża poprzez umieszczenie podkładek pod wał. Jak pan widzi wyjście jest, a nawet dwa. Więcej wiary. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Faktycznie sam trawnik niby nie jest niczym trudnym do utrzymania, ale każdy z nas raczej chce mieć go w jak najlepszej kondycji. Ja jestem zdania, że świetnie sprawdza się nawóz do trawnika https://www.substral.pl/trawnik-nawozy który pomaga nam w pielęgnacji trawy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Samo założenie trawnika jest bardzo ważną sprawą i ja również staram się o mój trawnik dbać. Jestem zdania, że jak najbardziej warto również w odpowiedni sposób podlewać nasze zielone tereny. W takiej sytuacji po przeczytaniu https://www.podlane.pl/blog/jak-wykonac-podlewanie-kropelkowe/ wiem także czym dokładnie jest podlewanie kropelkowe.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawy wpis, wszystkie wskazówki są przydatne dla poczatkującego. My mamy trawę założoną z rolki, podlewany codziennie bo sucho, jest też nawożona. A koszenie jak wspomniano tutaj zawsze wieczorem. Do tego mój mąż kupił dobra kosiarkę Stiga https://www.stiga.pl/ taka mu polecali, na razie nie żałuje zakupu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo cenne porady. Aby trawnik wyglądał dobrze potrzeba sporo wysiłku i odpowiednich produktów do takiej pielęgnacji. A przede wszystkim trzeba zasiać dobrej jakości samą trawę. Jak szukacie takiej czy to nawozów do trawnika to w ofercie https://florovit.pl/hobby powinno udać się takie znaleźć.

    OdpowiedzUsuń