poniedziałek, 24 czerwca 2013

Kiedy sadzić drzewa i krzewy w ogrodzie


Po zasadzeniu trawy mój ogród się ożywił, jednak brakuje mi rozłożystych drzew i krzewów, ale na takie muszę jeszcze poczekać. Gdyby tak drzewa rosły w kilka dni... Zakupiłem stelaż do hamaka, ponieważ nie mogłem odmówić sobie tej niezwykle przyjemnej formy odpoczynku, pomimo trudności, jakie napotkałem w ogrodzie. Dobrze, że ktoś wymyślił coś takiego jak stelaż, nie mając drzew w ogrodzie, żadnych punktów zaczepnych, musiałbym zrezygnować z moich zachcianek. Trochę dokuczało mi prażące słońce, nie powstrzymywane przez bujne drzewa, ale od czego jest parasol.
Tak się bujając pomyślałem, że czas zasadzić drzewa i krzewy. Ku mojej radości okazało się,
że nie wszystkie sadzi się wiosną lub jesienią. Jeśli masz problem z określeniem dogodnych terminów, pozwól że ci w tym pomogę.


Terminy sadzenia drzew i krzewów


Od końca sierpnia do końca września – czas sadzenia drzew i krzewów iglastych oraz liściastych zimozielonych, pochodzących z uprawy gruntowej, sprzedawanych z bryłą korzeniową (korzenie nie mogą być obnażone).

Od drugiej połowy października do końca listopada – najlepsza pora na sadzenie krzewów liściastych i pnączy. Wiosną zagraża im wczesne rozpoczęcie wegetacji, a niekorzystne jest ich sadzenie z rozwijającymi się liśćmi. Do takich zalicza się gatunki wcześnie kwitnące i wcześnie pokrywające się liśćmi.

Od początku marca do połowy kwietnia – sadzi się np. magnolię, wawrzynek wilcze łyko, piwonię drzewiastą (gatunki z trudem regenerujące korzeń, uszkodzony może zgnić w ciągu zimy) migdałowiec, irgi, kalinę koreańską, słodlin, milin, bluszcz, winobluszcz japoński, powojniki wielkokwiatowe (gatunki wrażliwe na mróz, podczas przesadzenia byłyby bardziej narażone na przemarznięcie).

Późna jesień lub wczesna wiosna – czas na krzewy „balotowane”, czyli rosnące w gruncie, o przycinanych korzeniach. Przed sprzedażą wykopane, a bryłę korzeniową zawinięto w jutę i umocowano drucianą siatką. Unikaj sadzenia podczas upałów i mrozów. To przeważnie rośliny przeznaczone na żywopłoty i drzewka owocowe. Gatunki bardziej wrażliwe na mróz, a więc brzoskwinie, czereśnie, wiśnie, zaleca się sadzić w terminie wiosennym. 

Przez cały rok (z wyłączeniem mrozów)– rośliny w pojemnikach, uprawiane w doniczkach. To drzewa i krzewy ozdobne.



Zatem wybieram się do szkółki leśnej po tzw. rośliny pojemnikowe 

7 komentarzy:

  1. Bardzo fajny i pomocny artykuł. Od dawna szukałem takiej "ściągi".

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo się cieszę, że mój artykuł komuś posłużył. Zachęcam do systematycznego odwiedzania mojego bloga. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie zainteresował temat stelaży do hamaków. Może taki mało na czasie, ale myślę, że jesienią będą jakieś wyprzedaże ... Jak po tych kilku miesiącach sprawdza się pana stelaż? Z czego jest wykonany i czy warto zainwestować w taki rodzaj umocnienia?

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Doskonale się sprawdza, a właściwie sprawdził, bo sezon już za nami. To praktyczne rozwiązanie dla kogoś, kto ma nowo założony ogród i nie posiada miejsc zaczepnych. Polecam, fajne rozwiązanie. Wykonany jest z drewna bukowego, jeśli chodzi o wyprzedaże to sprawdziłem dla Pana i faktycznie cena teraz jest niższa. Podaję link do stelaża, którego kupiłem http://www.dexpol.com/stelaz-do-hamakow-uniwersalny-sj-a10-produkt-4069.html

    OdpowiedzUsuń
  6. Stworzenie przytulnego kącika w ogrodzie zaczyna się od wyboru odpowiedniej sofy. Ważna jest dla mnie nie tylko wygoda, ale i design. Na https://ogrodolandia.pl/sofy-ogrodowe znalazłem sofy, które są piękne i funkcjonalne.

    OdpowiedzUsuń
  7. Urządzanie ogrodu i sadzenie krzewów i drzewek może być bardzo odprężające. Ale trzeba wiedzieć jak się za to zabrać i jak prawidłowo sadzić czy przesadzać rośliny. Co do juki tej domowej jak i ogrodowej to na https://dom21wieku.pl/kiedy-przesadzac-juke-praktyczny-poradnik/ znajdziecie wskazówki kiedy prawidłowo taką roślinę przesadzać.

    OdpowiedzUsuń